Gitartimer i fokus: Intervju med gitarlærere og elever fra gitarskoler i Oslo og på nett
Her kommer det et spennende intervju om gitartimer og gitarundervisning på Kolibri musikk og gitarskoler i Oslo og på nett.
Intervjuet er gjennomført med både gitarlærere i Oslo og gitarelever.
I dag retter vi blikket mot våre spennende gitartimer. Gjennom disse intervjuene ønsker vi å gi deg innsikt i hvordan våre erfarne gitarpedagoger inspirerer elever (uansett alder og nivå) til å utvikle sine musikalske ferdigheter. Vi vil også dele hjertevarme erfaringer fra gitarelever som går på gitarkurs hos oss.
På intervjuet deltar Jonas gitarlær i Oslo musikkskoler og digitalt, Hans Ole gitarlær i Oslo musikkskoler og digitalt, samt våre elever Naemi 10 år og Eleonora- en voksen elev som lærer å spile gitar.
Ved å lese denne teksten, håper vi at du får et nærmere blikk av både Oslo og online gitarskolen vår.
(på bildet: gitarlærer i Oslo H. O. leder elevkonsert med gitarelever)
Hva gjør gitaren til et unikt instrument, og hva inspirerte dere til å velge det?
E. (voksen gitarelev): Jeg begynte å spille gitar som barn da jeg var 8 til 12 år gammel. Da jeg var barn, ønsket foreldrene mine at jeg skulle lære musikk, og jeg valgte gitar som instrument. Etter en nesten 20 år pause startet jeg å spille igjen på Kolibri gitarskole.
(på bildet: voksen gitarelev i Oslo E. spiller på konsert)
N. (gitarelev 10 år): Jeg oppdaget gitar hos mommo som hadde en gitar som jeg pleide å spille på da jeg var hos henne. Syntes det var gøy og lagde noen egne sanger. Mommo ville at jeg skulle starte å spille gitar, så da meldte hun meg på kurs.
H.O. (gitarlærer i Oslo og online): Det som gjør gitaren så unik er at når man lærer seg å spille gitar, så kan man spille så utrolig mye forskjellig musikk. Gitaren finnes i mange forskjellige former og farger, og det gjør at vi kan finne den musikken og stilen som passer aller best til den vi er.
J. (gitarlærer i Oslo og online): Gitarister er noen av de mest fleksible musikerne du finner. Instrumentet har en klassisk tradisjon i tillegg til å være viktig i jazz, pop, rock og visemusikk. Det er heller ikke bare mange stiler og sjangere som omfavner gitaren. Instrumentet danner et grunnlag til å gå videre til andre liknende instrumenter som for eksempel bassgitar.
Hva var det som gjorde at du valgte akkurat gitaren blant mange andre instrumenter?
N. (gitarelev 10 år): Fordi det var gøyest å spille på gitaren og ikke piano hos mommo.
E. (voksen gitarelev): Jeg er litt usikker, men jeg bare likte å spille gitar. Det var noe med lyden og følelsen av å spille som tiltrakk meg.
Gitartimer og oppstart
Hvor tidlig kan barn begynne å spille gitar?
H.O. (gitarlærer i Oslo og online): Barn som har begynt på skolen kan begynne å spille gitar. Gitaren kan være for kompleks for små barn når det kommer til både det fysiske og kognitive.
(på bildet: gitarelev i Oslo N. 10 år spiller gitar på konsert)
J. (gitarlærer i Oslo og online): Man kan begynne å spille gitar veldig ung. Det er mye koordinering mellom hender og hode som kan være ekstra utfordrende for yngre barn. Men dette betyr ikke at man skal vente om motivasjonen er til stede!
E. (voksen gitarelev): Jeg begynte å spille som barn og opplevde at det å starte tidlig hjalp meg med å utvikle ferdigheter som utholdenhet og fokus.
N. (gitarelev 10 år): Jeg startet da jeg var rundt 8 år, etter å ha prøvd gitaren til mommo. Jeg syntes det var gøy og valgte å begynne på gitarkurs da.
Hva lærer man i den første gitartimen, og hvordan legges grunnlaget for videre læring?
H.O. (gitarlærer i Oslo og online): På den første gitartimen lærer vi litt om gitaren, og gitarspråket! Vi lærer hva strengene heter, hva vi kaller fingrene våre, vi lærer å stemme gitaren og kanskje rekker vi å spille vår første melodi.
(på bildet gitarlærer H.O. som holder gitartimer på Kolibri)
J. (gitarlærer i Oslo og online): På din første gitartime lærer du gitarens anatomi og navnene på strengene i tillegg til grunnleggende notelesing. Dette grunnlaget er alt du trenger for å begynne å lære dine første sanger på gitar.
Hvilke komposisjoner eller sanger anbefaler dere for både nybegynnere og viderekomne elever?
H.O. (gitarlærer i Oslo og online): Jeg anbefaler å finne den musikken som eleven er interessert i, også kan vi forsøke å spille det på gitar.
J. (gitarlærer i Oslo og online): Noen gitarstykker er elsket av utrolig mange. For eksempel Spanish Romance og Lagrima. Som solostykker kan disse være svært utfordrende for nykommeren, men melodien er tilgjengelig tidlig i læringskurven.
Hva bør foreldre vite for å støtte barnet sitt best mulig når det begynner med gitarundervisning?
H.O. (gitarlærer i Oslo og online): Foreldre bør vite at gitaren kan være et vanskelig instrument å lære seg, og for at vi skal bli bedre er vi nødt til å øve. Det er viktig at vi ikke presser elevene til å øve mye, men at vi tilrettelegger for dem så det blir så lett som mulig å spille gitar.
J. (gitarlærer i Oslo og online): Det er mye bedre med fem minutter øving hver dag enn en dag med mye spilling. På denne måten holder man hendene og hodet aktivt jevnlig og opplever mer fremgang.
Hvor lang tid tar det for en elev å lære en enkel komposisjon, og hva kan man forvente i starten?
H.O. (gitarlærer i Oslo og online): Det kan ta lang eller kort tid å lære seg en enkel melodi på gitar, vi er alle forskjellige og elevens utvikling er veldig personlig, så jeg kan ikke si noe konkret om det.
J. (gitarlærer i Oslo og online): Hvor lang tid det tar å lære en komposisjon kommer veldig an på hvor jevnlig og effektivt en øver. De melodiene vi jobber med i begynnelsen av gitarkurset kan læres i løpet av en uke.
Gitartimer og øving
Hva er det morsomste eller mest spennende du har opplevd i gitartimene så langt?
(på bildet: gitarlærer i Oslo J. holder gitarkurs på Kolibri)
E. (voksen gitarelev): Det morsomste har vært å spille duett med læreren min, og det mest spennende er å se fremgang etter å ha øvd.
N. (gitarelev 10 år): Vanskelig spørsmål, kanskje workshopen. Den likte jeg godt. Øvde en dag og hadde konsert for foreldre noen timer senere. Det var spennede og vi klarte det!
Hvor ofte finner du tid til å øve gitar, og har du noen tips til andre som vil bli flinkere til å øve?
E. (voksen gitarelev): Jeg prøver å øve gitar hver dag selv om det bare er 15 minutter. Vanligvis øver jeg 30-45 min daglig. Siden jeg jobber fulltid, kan det være vanskelig å finne tid, men i helgen øver jeg gjerne 1-2 timer.
N. (gitarelev 10 år): Jeg må egentlig øve gitar litt hver dag, minst 10 minutter. Husker det som regel selv, men noen ganger minner pappa og mamma meg på det. Mitt beste tips har jeg ikke.
Ser du frem til å stå på scenen under konsertene? Hvordan føles det å forberede seg til opptredener?
E. (voksen gitarelev): Jeg liker ikke så godt å stå på scenen, jeg blir veldig nervøs, men jeg synes at det å spille på konsert gjør meg til en bedre utøver. Det motiverer meg til å øve mer og på en mer fokusert måte. Jeg setter også pris på å se de andre elevene fra skolen opptre.
N. (gitarelev 10 år): Ja, det gleder jeg meg til. Føler ikke noe spesielt, bare tenker at jeg må konsentrere meg og spille gitar og ha det gøy.
Har du en favorittsang eller et stykke du liker å spille på gitar?
E. (voksen gitarelev): Mitt yndlings stykke er Gran Vals av Francisco Tárrega. Jeg liker også å spille Estudios Sencillos av Leo Brouwer, som jeg lærte da jeg var barn.
N. (gitarelev 10 år): Min favorittsang er: Perpetual Motion og kanskje litt Back in Black.
Hva har du lært av å spille gitar som du synes er nyttig i andre deler av livet?
E. (voksen gitarelev): Å spille et instrument lærer deg å være ydmyk og tålmodig. Det lærer deg også å være utholdende og jobbe mot et mål med en detaljorientert tilnærming.
N. (gitarelev 10 år): Vet ikke.
Gitartimer for voksne
Er det noen spesielle hensyn som må tas når voksne ønsker å lære å spille gitar, og hvordan tilpasser dere undervisningen for dem?
H.O. (gitarlærer i Oslo og online): Det kan være utfordrende å kombinere øving med hverdagsliv og eventuelt familieliv. Men det er bedre å øve gitar litt hver dag, om det så er to minutter, enn å øve mye en dag man har mer tid.
Det er også en kjent utfordring at vi voksne kan ha trøbbel med å lære nye ting, som det å lese noter. Men det er absolutt ikke umulig. Med jevnt arbeid vil alle oppleve fremgang på gitarkurs.
Jo mer du undersøker på egenhånd av stykker og album på for eksempel Youtube, gitarnettsider ol. jo mer vil du etter hvert kunne uten at du egentlig har tenkt at du lærte.
J. (gitarlærer i Oslo og online): Når voksne lærer seg å spille gitar er det viktig at de planlegger når de har mulighet til å øve, så de kan få inn en rutine. Jeg opplever ofte voksne elever med en drøm å lære seg å spille gitar, men så blir livet for hektisk og de rekker ikke å øve og da føler de ikke at det går fremover.
Gitartimer og utfordringer
Hvordan opprettholder man motivasjonen hos elever, og hva er deres beste råd for å holde interessen å lære å spille gitar levende?
H.O. (gitarlærer i Oslo og online): For å holde motivasjonen oppe er vi nødt til å høre på masse musikk, dra på konserter og se på folk som spiller gitar på YouTube. Vi er nødt til å få mange musikkinntrykk så vi har lyst til å strekke oss oppover.
J. (gitarlærer i Oslo og online): Den beste motivasjonen kommer fra innsiden. La barnets egne forventninger og motivasjon å lære å spille gitar være grunnen for fremgang. Ikke øv gitar for gitarlærerens skyld.
Hva er noen vanlige misforståelser om å lære å spille gitar, og hvordan kan de overvinnes?
H.O. (gitarlærer i Oslo og online): En vanlig misforståelse er vel at man skal få til å spille gitar superbra med en gang men beynner på gitarskole. Det tar mye tid og trening for å bli så god som de gitaristene man hører på tv og radio.
J.(gitarlærer i Oslo og online): Det tar tid å lære å spille gitar. Men det betyr ikke at man ikke kan spille mye fin musikk og ha musikkglede i prosessen.
Kan dere dele en suksesshistorie fra en gitarelev som har gjort betydelig fremgang? Hva var nøkkelen til deres suksess?
H.O. (gitarlærer i Oslo og online): Elevene som gjør størst fremgang, er de som blir skikkelig interesserte i musikk, og ønsker å få til å spille gitar som heltene sine.
(på bildet: gitarelev Regine 11 år som vant notelese konkurranse på gitarkurs)
J. (gitarlærer i Oslo og online): Jeg har hatt en ung elev som lenge hadde store problemer med notelesing. Da vi snakket sammen og gikk over til en “lytte, se, herme”-tilnærming, løste dette problemet seg.
Kan gitartimer bidra til utviklingen av andre ferdigheter, som samarbeid eller problemløsning?
H.O. (gitarlærer i Oslo og online): Gitartimene har veldig stor overføringsverdi spesielt innenfor musikk. Kan man gitar, så er det også lett å lære seg andre instrumenter som bass og ukulele.
J. (gitarlærer i Oslo og online): Gitaren gjør det løsningsorientert. For det er utallige måter man kan gjøre det samme på siden samme tone finnes mange steder på gitaren.
Har du noe mer å legge til:
J. (gitarlærer i Oslo og online): Jeg tror en promotering av digitale timer for voksne kan være interessant. Det er nok en del voksne rundt i Norge som ikke har tilgang på musikkskoler som i Oslo.
—
Vi takker deg kjære leser for at du har lest gjennom denne teksten og ikke minst våre kjære og dyktige lærere og elever for at de tatt seg tid til å svare på alle spørsmål om gitarundervisningen.
Vi bruker enkle informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen din. Vi samler ikke personlig informasjon uten ditt samtykke. Vi deler ikke personlig informasjon med tredjeparter. Du kan lese mer om dette i vår personvernerklæring. OK - Jeg forstår
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Pianolærer i Oslo prof. Noemi Utasi
Pianolærer i Oslo prof. Noemi Utasi
Pianolærer i Oslo prof. Noemi Utasi finner undervisning utfordrende og spennende fordi hver elev er aneledes og timene med dem er aldri like. Dette inspirerer henne til å jobbe med undervisning.
Noemi er født i Subotica, Serbia. Hun begynte å lære piano på Musikkskolen i Subotica. Hun studerte på Kunstakademi i Novi Sad, Serbia både Bachelor og Master (2008-2013). Skoleåret 2012-2013 gikk hun første året av master 2 ved Franz Liszt Musikkakademi i Budapest. For 2013-2014 hun fortsatte master på Norges Musikkhøgskole som utvekslingstudent. Nå er hun på Fordypningstudiet på NMH. Hun studerte med Rita Kinka, Attila Nemethy, Balazs Fulei, Einar Henning-Smebye, Sveinung Bjelland.
Mellom 1999-2007 har hun vunnet første plass syv ganger i den Serbiske Nasjonal Konkurranse for Pianister og utmerkte seg på internasjonale konkurranser i Italia, i Belgia og i Ungarn. Hun fikk en pris fra den Kongelige familien Karadordevic for å ha vært den beste studenten. Universitetet i Novi Sad har også gitt henne et flertall priser for hennes gode resultater på studiet. Året 2012/2013 ble hun valgt som en av de beste studentene ved Kunstakademi i Novi Sad og mottok et stipend fra Azerbaijan som kalles Uzeyir Hajibeyov. Noemi underviste klaver ved Musikk videregående skole i Subotica. Som masterstudent ble hun assistent til klaverseksjon ved Kunstakademiet i Novi Sad i skoleåret 2012-2013. Hun jobbet også som privat pianolærer. Hun finner undervisning utfordrende og spennende fordi hver elev er annerledes og timene med dem er aldri like. Dette inspirerer henne til å jobbe med undervisning.
UTDANNELSE
2014 – 2015 Norges Musikkhøgskole, Oslo ( Fordypningsstudiet)
2013 – 2014 Norges Musikkhøgskole, Oslo (to års masterstudium)
2012 – 2013 Franz Liszt Musikkakademi, Budapest, Ungarn (Masterstudium )
2012 – 2013 Kunstakademi, Novi Sad, Serbia (Masterdiploma)
2008 – 2012 Kunstakademi, Novi Sad, Serbia (Bachelordiploma)
2005 – 2008 Musikk videregående skole i Subotica
Erfaring:
Noemi underviste i klaver ved en videregående musikkskole i Subotica
Hun var assistent til klaverseksjon ved Kunstakademiet i Novi Sad
Pianoelærer hos Kolibri siden 2015
Utmerkelser/pris:
Mellom 1999-2007 har hun vunnet første plass syv ganger i den Serbiske Nasjonal Konkurranse for Pianister og utmerkte seg på internasjonale konkurranser i Italia, i Belgia og i Ungarn.
Noemi fikk en pris fra den Kongelige familien Karadordevic for å ha vært den beste studenten.
Universitetet i Novi Sad har også gitt henne et flertall priser for hennes gode resultater på studiet.
Året 2012/2013 ble hun valgt som en av de beste studentene ved Kunstakademi i Novi Sad og mottok et stipend fra Azerbaijan som kalles Uzeyir Hajibeyov.
Utdanning:
2014 – 2015 Norges Musikkhøgskole, Oslo ( Fordypningsstudiet)
2013 – 2014 Norges Musikkhøgskole, Oslo (Mastergrad i piano 2/2)
2012 – 2013 Franz Liszt Musikkakademi, Budapest, Ungarn (Mastergrad i piano 2/1)
2012 – 2013 Kunstakademi, Novi Sad, Serbia (Mastergrad og diploma i piano og pedagogikk)
2008 – 2012 Kunstakademi, Novi Sad, Serbia (Bachelorgrad i piano og pedagogikk)
2005 – 2008 Musikk videregående skole i Subotica
Lærere Noemi jobbet med:
Rita Kinka, Attila Nemethy, Balazs Fulei, Einar Henning-Smebye, Sveinung Bjelland.
Undervisningsopplegg
Undervisningen består av:
Intensivt og kontinuerlig arbeid med hørselen. Etablere nye vaner ved å tenke i bilder og lydforestillinger, og å uttrykke seg gjennom lyd.
Introdusere elevene for instrumentets struktur og oppbygning, akustiske egenskaper og uttrykksfulle kapasitet.
Noteopplæring – å kunne å lese og skrive noter i G og F nøkkel
Mestre de grunnleggende teknikker for å spille/synge
Å forstå betydningen og viktigheten av universelle musikalske begreper (tempo, rytme, meter, dynamikk, agogik, artikulasjon, betoning, og instrumentering) og bruken av disse i musikken.
Opplæring til selvstendighet i øvingsprosesen og i hjemmearbeidet.
Konserterfaring
Etablere vaner å lytte til musikk med kunstnerisk verdi (i form av lydopptak og å gå på konserter).
Definere musikalske estetiske kriterier
Gruppetimer
Gruppetimer består av:
Interpretasjon- elevene spiller foran hverandre og øve på konsertframføring
Musikk vurdering- elevene kommenterer hverandres framføring og kommer i rolle for å vare lærere for hverandre- de øver på å lytte og å utvikle sine musikalske meninger
Sang- ved å synge utvikler elevene gehør, rytme og frasering
Musikkteori- det læres grunnleggende ting om musikkepoker, komponister, intervaller, akkorder