Hvordan lærer barn å spille piano? Hvordan aller første pianotime ser ut hos oss?
På første pianotime har pianolærer som et mål å introdusere den vakre piano verden til elev. Å bli kjent med eleven, å sikre at den følger seg trygg, ha moro og er engasjert på pianotimen.
Vi får det til ved å introdusere mange musikkleker mens vi lærer å spille, stille mange lette, logiske spørsmål på pianotime og oppførdrer barn å utrykke sin mening og involvere seg.Pianokurs bygges opp rundt elevens forusettninger og pianolærer er til stedet for å veilede barn på hver pianotime til å lære å spille piano med glede.
- På første pianotime forklarer pianolærer om piano, hvordan er det byggd opp, om svarte og hvite tangenter, letter etter disse sammen med eleven..
- Pianolærer deretter introduserer fingersettning, vi leker ved å tegne hendene og skrive de riktige fingertallene.
- Neste skritt er å finne ut, sammen med eleven hvordan sitter vi riktig ved pianoet. Deretter fortsetter pianotime med læring om riktig hånd og fingerposisjon– pianolærer sammen med eleven lager fine runde “briller” med fingerne og prøver å unngå “krokodil-munn” fingerposisjon.
- Også fortsetter pianotime med spennende fortellinger hvor pianolærer introduserer enkle melodier og sammen med barna ved å spille piano, etterligner treer, elegante prinsessens hopp, bjørnen og mus.
- På siste del av pianotimen lærer vi litt om notasjon, noter C og evt D, linijsk system, rytmiske verdier, g- nøkkel, taktstrek, meter..
- Og på slutten gis det en liten lekse til neste pianotime.
Fokuset er på å opplære elever til å vare selvstendig mens de lærer å spille piano og å utvikle dets musikkevner.
Pianotime foregår en til to ganger i uka i form av individuell/privat undervisning 30 til 40min.
Undervisnings-materiale som brukes som utgangspunktet i pianokurs er
- 6 nivåer med systematiske pianobøker
- notelesnings-øvelser
- ekstra pianostykker for å låse opp tekniske eller musikalske utførdringer
Faglig-fokus for nybegynnere er:
- Intensivt og kontinuerlig arbeid med hørselen. Etablere nye vaner ved å tenke i bilder og lydforestillinger, og å uttrykke seg gjennom lyd.
- Introdusere elevene for instrumentets struktur og oppbygning, akustiske egenskaper og uttrykksfulle kapasitet.
- Noteopplæring – å kunne å lese og skrive noter i G og F nøkkel
- Mestre de grunnleggende teknikker for å spille piano
- Å forstå betydningen og viktigheten av universelle musikalske begreper (tempo, rytme, meter, dynamikk, agogik,artikulasjon, betoning, og instrumentering) og bruken av disse i musikken.
- Opplæring til selvstendighet i øvingsprosesen og i hjemmearbeidet.
- Konserterfaring
- Etablere vaner å lytte til musikk med kunstnerisk verdi (i form av lydopptak og å gå på konserter).
- Definere musikalske estetiske kriterier
______________
Relaterte lenker: