Andrijanas anbefaling av pianotimer og øving

Hvordan beholder elevene lyst til å spille piano? Hvor ofte skal pianotimene foregåHvor lenge burde det øves?
Etter mer enn 20 års utdannelse og erfaring i pianospilling og nesten tiårs erfaring i undervisning av elevene på forskjellige alder og nivåer, ønsker jeg med denne og slike tekster å gjøre prosess av piano- og instrumental- undervisning bedre forståelig for foreldre og elever.

lektor Andrijana Vuckovic, pianist og pianolærer Oslo
lektor Andrijana Vuckovic, pianist og pianolærer Oslo

Hvordan beholder elevene lyst til å spille piano?

Hvis barn har lyst til å spille piano fortjener de å få en bra og strukturert undervisning. For å beholde inspirasjon og motivasjon hos elev er det nødvendig at det læres stadig nye ting og oppnås små mål. Mestring av musikkkunskap og evne til å spille piano gir en god følelse som bidrar til øking av motivasjon. For å mestre pianospill, i tillegg til elevens eget ønske er nødvendig jevn, konstant- hverdags øving (ca 15-20 minutter per dag for nybegynnere). Fra første time blir det hjemmelekser. Læreren og foreldre spiller stor rolle i etablering av øvings vane hos elever.

Hvor ofte skal pianotimene foregå?

Undervisning en gang pr uke er ofte ikke nok for nybegynnere. Elevene som begynner å spille har ikke musikalsk selvstendighet og trenger lærerens hjelp både med innstudering av stykkene (musikk, noter, rytme, metter) og med teknikken som skal bygges opp fra bunnen. Det viste seg at interessen kan synke og spilling av piano kan stoppe å være gøy om elev ikke klarer å mestre stykker. For at det ikke skjer er som sagt hverdags øving og kontinuert jobb med pianolæreren nødvendig. Hverdags øving kan vare vanskelig om elevene har lang avstand mellom timene. Da ender de ofte med «spilling før timen» hvor det i bestefall øves tre dager før timen. Den typen øving kan være stressful og er lite produktivt. Det er veldig viktig at øving blir gøy og at elevene trives med pianospill.

Hvor lenge burde det øves?

Dette varierer fra elev til elev, men det som gjelder alle er at øving kan slutte etter at et lille målet er nådd- hvis alle leksene er gjort eller hvis noen problematiske steder i øvelsen er fikset. Etter hver enkel øving skal det kjennes fremskritt, noen ganger liten mens andre ganger stor. Også er viktig at det øves «med hode», ikke mekanisk. Her kommer et forslag på øvingstid som elever på forskjellige nivåer kan bruke som utgangspunktet:

Nybegynnere på piano: 15-30min hverdag
Dem som har spilt piano 1 år: 30-45min hverdag
Dem som har spilt piano 2 år: 45-60min hverdag
Dem som har spilt piano 3 år: 60-70min hverdag
Dem som har spilt piano 4 år: 60-90min hverdag
Dem som har spilt piano 5 år: 60-120min hverdag

Lengere og smartere du øver, fortere blir din utvikling og samtidig får du mer gøy av pianospill.

Jeg anbefaler for elever som er nybegynnere 6-10 år å ha pianotimer 30min to ganger per uke, 10-12 år å ha pianotimer 40min to ganger per uke.
For elever 12-18 år en til to ganger per uke 30-40min: pianoundervisning kan settes etter deres ønske- om de vil ha pianospill som hobby, holder det med pianotimer en gang per uke 30min, men om de ønsker å fordype seg i musikk, gå på konkuranser, evt søke plass på Musikkhøgskoler etc. er pianotimer 2 ganger per uke 40min nødvendig.

Tekst:
Andrijana Vuckovic
Pianist, Piano professor, Daglig leder